Post dr Dąbrowskiej – co warto o nim wiedzieć?

Post dr Dąbrowskiej – co warto o nim wiedzieć?

2 września 2018 2 przez naturalmedica

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej, choć powstała ponad 20 lat temu, dopiero w ostatnich latach zyskała sporą popularność. Osoby będące zwolennikami tej metody są zdania, że to świetny sposób nie tylko na idealną, smukłą sylwetkę, ale również na zachowanie pięknego, młodzieńczego wyglądu. Czym dokładnie jest post dr Dąbrowskiej? Jak wygląda? Co warto wiedzieć na temat tej diety?

Post dr Dąbrowskiej – czym to sie je?

Post dr Dąbrowskiej często określany jest zamiennie jako dieta Daniela. Trzeba tu jednak wyraźnie zaznaczyć, że są to oczywiście dwa oddzielne rodzaje diet. choć bardzo do siebie pod pewnymi względami zbliżone (stąd też używanie ich jako synonimów). Post, którego autorem jest dr Ewa Dąbrowska, to niewątpliwie dość trudna forma zrzucania wagi. Wedle autorki posiada jednak szereg zalet, wśród których wymienić można minimalizowanie stresu, zaburzeń hormonalnych czy ryzyka schorzeń serca, które są efektem prowadzonego stylu życia. Dieta Dąbrowskiej ma wpływać również na pozbywanie się dolegliwości związanych z występowaniem m.in. objawów łuszczycy, astmy, trądziku, egzemy, żylaków, zwyrodnienia stawów, schorzeń wątroby czy choroby Hashimoto (przewlekłego zapalenia tarczycy).

Na czym polega?

Dieta dr Dąbrowskiej polega na stosowanym przez pewien okres detoksie owocowo-warzywnym. Post dotyczy więc spożywania przez wyznaczony czas wyłącznie owoców, warzyw i ziół. Można je przyjmować na niemal wszystkie sposoby, a więc w formie surowej, pieczonej, duszonej, gotowanej, jako zupy, sałatki, soki, wywary czy sosy, jednak istotne jest, aby nie jeść niczego poza nimi. Zrezygnować trzeba zatem z większości produktów, które stanowią niekiedy wręcz bazę jadłospisu. Zabronione jest m.in. pieczywo, mięso, wędliny, oleje czy różnego rodzaju kasze. Ważne jest także nawadnianie organizmu – tu można wybierać spośród wody, herbat ziołowych czy owocowych, kompotów lub wspomnianych wcześniej wywarów i soków. Post dr Dąbrowskiej wyklucza całkowicie jakiekolwiek używki w postaci alkoholu czy tytoniu. Należy również zrezygnować z kawy i mocniejszej, czarnej herbaty.

Post dr Dąbrowskiej - warzywka

Fazy diety

Pierwszą fazą diety dr Dąbrowskiej jest tzw. głodówka lecznicza, której okres trwania wynosi od paru dni do kilku tygodni. W tym czasie post oparty jest na warzywach o niewielkiej zawartości skrobi (szczególnie marchwi, pietruszki, buraka, rzodkiewki, selera, kalafiora, brokuła, sałaty, pomidora, dyni, papryki), niskocukrowych owocach (m.in. cytrusach i jabłkach) i ziołach. Bardzo dobrym rozwiązaniem są również zielone soki, czyli bazujące np. na szpinaku, brokułach, natce pietruszki. Oczywiście najbardziej wskazane do spożywania są rośliny w wersji surowej, jednak trzeba pamiętać o pewnej ważnej kwestii. Ponieważ każdy człowiek jest indywidualnym przypadkiem, mogącym reagować na rozmaite produkty w różny sposób.

Post dr Dąbrowskiej zakłada również eliminację składników, które nie służą niektórym osobom. Jeśli wystąpią więc jakiekolwiek problemy związane z nietolerancją tej diety, jak bóle brzucha. Wówczas zaleca się zastosować inny wariant, np. jedząc zupy czy pijąc soki ze wskazanych warzyw i owoców. Również pacjenci cierpiący na nadciśnienie, cukrzycę czy różnego typu alergie pokarmowe powinni wprowadzić pewne modyfikacje do postu. W takich sytuacjach produktami, które zostają wykluczone z diety owocowo-warzywnej, są m.in. ogórki kiszone, gotowana marchew, buraki, dynia, sok marchwiowy czy mus jabłkowy.

Pierwszy etap

Post dr Dąbrowskiej w pierwszym swoim etapie opiera się więc na ujemnym bilansie kalorycznym. Człowiek spożywa wówczas maksymalnie 800 kcal w ciągu dnia,. Organizm ma w tym czasie przejść swego rodzaju oczyszczenie, spalanie tłuszczu i regenerowanie. Dopiero po pewnym czasie można rozpocząć kolejną fazę, w której wprowadza się do jadłospisu następne składniki. Poza roślinami strączkowymi dołączyć należy wówczas stopniowo orzechy, nasiona, mięso ryb i produkty zawierające węglowodany, jak np. pieczywo.

Z uwagi na fakt, że post dr Dąbrowskiej opiera się na warzywach i owocach, najlepszym momentem do przeprowadzania tego rodzaju diety jest okres od wiosny do wczesnej jesieni. Nie będzie wówczas problemu z dostępem do świeżych składników. Ponadto mroźny sezon zimowy nie sprzyja postom, podczas których je się głównie na surowo. Dietę należy także odłożyć w przypadku występowania problemów generujących stres czy kłopotów ze zbyt niską wagą.

Post dr Dąbrowskiej – podsumowanie

Dieta Daniela czy post dr Dąbrowskiej posiada liczne grono zwolenników, którzy podkreślają efekty jej stosowania. Oczyszczenie organizmu z wszelkich toksyn pomaga pozbyć się nadmiaru masy ciała, ale również wpływać ma na lepsze samopoczucie, sen, pamięć i koncentrację. Pomimo tego dieta Dąbrowskiej nie jest zalecana wszystkim osobom. Wśród przeciwwskazań wymienia się m.in. bardzo młody wiek, zażywanie niektórych leków sterydowych, zaawansowane stadium nowotworów i depresji, ostre niewydolności narządów wewnętrznych, cukrzycę typu, nadczynność tarczycy, ciążę, karmienie piersią. Post dr Dąbrowskiej powinno rozpoczynać się dopiero po wcześniejszej konsultacji z lekarzem.